Boeman Facebook/WhatsApp onterecht aan de schandpaal genageld!

Boeman Facebook/WhatsApp onterecht aan de schandpaal genageld! Geplaatst op

Vorige week werd bekend dat Facebook informatie uit WhatsApp gebruikt voor “betere vriendschapsverzoeken en advertenties”. Sindsdien is iedereen in paniek. Mijn Facebook explodeerde met artikelen over ‘boeman’ Facebook (zie de ironie). Ik vind al die ophef overdreven. Ik denk dat we blij mogen zijn met Facebook/WhatsApp, maar wel met een flinke disclaimer.

Nooit meer irrelevante reclame

Vorige week opende ik een website met drie “Pamper” reclames. Nu ben ik als 24-jarige man, zonder kind niet bepaald de doelgroep. Dit zijn drie compleet irrelevante reclames, of mijn vriendin vertelt mij iets niet. Door alle cookies en trackers krijg je tegenwoordig voornamelijk ‘persoonlijke reclame’. En ik ben er blij mee. Ik ontvang immers liever een advertentie van een bank die ik afgelopen weekend heb gezocht, dan van Pampers.

“Facebook biedt adverteerders 98 datapunten om reclame écht persoonlijk te maken”

Het hierboven beschreven voorbeeld is simpel toegespitst op mijn surfgedrag. Dit is al vooruitgang, maar adverteerders schieten alsnog met hagel. Facebook tilt dit naar een hoger niveau. Facebook biedt adverteerders 98 datapunten om reclame écht persoonlijk te maken. Zo kunnen verhuurders van huurhuizen adverteren aan alle mannen tussen 18 en 35 in Utrecht, met een vaste baan, die samenwonen en wiens relatie net is uitgegaan. Hier wordt ik pas echt “blij” van.

Van relevante reclame naar service

De combinatie Facebook/WhatsApp is relatief nieuw en moet zich nog ontwikkelen. Mijn inziens biedt dit kansen voor bedrijven om hun service te verbeteren. Facebook/WhatsApp stelt dat ook op hun website. Luchtvaartmaatschappijen kunnen bijvoorbeeld via WhatsApp wijzigingen van jouw vlucht doorgeven. En als je teveel meldingen krijgt, dan zet je dat gewoon uit.

Scheiding wat echt vertrouwelijk is

De combinatie Facebook/WhatsApp maakt één ding nu al duidelijk; wat écht vertrouwelijk is moet via andere kanalen. Facebook/WhatsApp verdient ontzettend veel geld met het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over jou. Dus als ik financiële, juridische of zorg-gerelateerde informatie wil delen, dan moet ik verder kijken dan WhatsApp. Daarbuiten is deze ‘nieuwe’ combi een mogelijke vooruitgang voor relevante reclame en service.

Wat vind jij? Laat het mij weten!

Auteur: Glenn Bruins

ps. wil je ook een optie voor vertrouwelijke informatie? Start nu met Kanta!

Topicus