Veelgestelde vragen


 

Algemeen:

Gebruik van Kanta:

 


 

Waarom is Kanta veiliger dan Whatsapp? Wat is het verschil tussen de twee apps?

In tegenstelling tot Whatsapp is Kanta speciaal ontwikkeld voor de gezondheidszorg. Kanta voldoet daarom ook aan wet- en regelgeving zoals gesteld in de zorg. Kanta voldoet aan zes van de zeven criteria van de EFF-scorekaart:

  1. Kanta maakt gebruik van end-to-end-encryptie
  2. Leverancier Topicus heeft geen toegang tot de inhoud van de berichten
  3. De koppeling met contacten vindt plaats op basis van het scannen van een QR-code tijdens een fysieke ontmoeting; daardoor weet de verzender altijd wie de ontvanger is
  4. Oude berichten zijn niet beveiligd als sleutels zijn gestolen; als alternatief wordt de data niet onbeperkt opgeslagen
  5. De broncode is beschikbaar voor review door partijen die security- en privacy-audits doen
  6. De werking van het hele protocol is gedocumenteerd
  7. De Kanta-server, iOS-app en Android-app worden regelmatig door Deloitte op zowel privacy als security getest

 

  Terug naar overzicht                                                                                                                                                                                                                                         

 

Hoe waarborgt Kanta mijn privacy?

Kanta biedt je de mogelijkheid om zonder gebruik van telefoonnummer of e-mailadres tijdelijk contact te onderhouden met een andere Kantagebruiker. Dit contact kan naderhand permanent worden opgeheven door het gesprek te verwijderen. Daarbij slaat Kanta berichten en foto’s niet op in publieke delen van je mobiele telefoon, zodat deze gescheiden blijven van privézaken. Zie ook het Kanta privacy statement.

 

Terug naar overzicht  

 

Hoe krijg ik Kanta op mijn mobiele telefoon?

Starten met Kanta is een kwestie van de app installeren op je mobiele telefoon. De mobiele app voor Kanta is beschikbaar voor iOS en Android en is te downloaden in de App Store (iOS) of Play Store (Android).

 

Terug naar overzicht  

 

Hoe voeg ik een nieuw contact toe aan mijn Kanta contactpersonenlijst?

Kanta biedt je de mogelijkheid om zonder gebruik van telefoonnummer of e-mailadres contact te onderhouden met een andere Kantagebruiker. Hiervoor dien je de Kanta-code van de andere Kantagebruiker te scannen. Kies “Scan Kanta-code” en houd de camera gericht op de QR-code in de Kanta-app van de andere persoon. De code wordt automatisch gescand. Hierna is de andere Kantagebruiker toegevoegd aan uw contacten.

 

Terug naar overzicht  

 

Hoe werkt een groepsgesprek?

Ieder persoon in een groepsgesprek kan andere contacten toevoegen aan het groepsgesprek. Wanneer je wordt toegevoegd aan een groepsgesprek ontvang je de berichten die vanaf dat moment worden verstuurd. De eerder verstuurde berichten (historie) in het gesprek zijn niet zichtbaar. Je kunt de groep verlaten door zelf het gesprek te verwijderen. Je kunt niet door andere contacten uit een groepsgesprek worden gezet.

 

Terug naar overzicht  

 

Hoe kan ik de meldingen uitzetten die ik ontvang bij nieuwe berichten?

Meldingen kunnen worden uitgeschakeld door de functie “Stil” aan te zetten bij de instellingen van een gesprek. Let op: hierdoor word je niet meer gewaarschuwd wanneer je een nieuw bericht ontvangt, ook niet door middel van een icoontje.

 

Terug naar overzicht  

 

Wat gebeurt er wanneer ik een gesprek verlaat?

Wanneer je het gesprek verlaat kun je geen nieuwe berichten meer versturen en ontvangen. Wel kun je de informatie uit het gesprek nog terug lezen.

 

Terug naar overzicht  

 

Wat gebeurt er wanneer ik een gesprek verwijder?

Wanneer je een gesprek verwijdert verdwijnt het gesprek definitief uit de lijst en kun je de informatie uit het gesprek niet langer terug lezen. Het contact met wie je het gesprek hebt gevoerd kan deze informatie nog wel terug lezen. Dit contact kan echter geen nieuwe berichten meer naar je versturen wanneer het een 1 op 1 gesprek betreft.

 

Terug naar overzicht  

 

Wat gebeurt er wanneer ik een contactpersoon verwijder?

Wanneer je een contactpersoon verwijdert verdwijnt deze uit jouw contactpersonenlijst. Vanaf dat moment kun je geen berichten meer versturen naar deze persoon. De contactpersoon die jou uit de lijst heeft verwijderd, ziet jouw naam nog wel in zijn/ haar eigen contactpersonenlijst staan. Deze persoon kan echter geen nieuwe berichten meer naar jou versturen.

 

Terug naar overzicht  

 

Hoe wijzig ik mijn profielnaam?

Jouw (profiel)naam stel je in bij het activeren van jouw account en kan niet achteraf worden gewijzigd. Op deze manier wordt jouw identiteit éénmalig vastgesteld en weten jouw contactpersonen zeker dat ze gesprekken voeren met jou; de persoon die ze fysiek hebben ontmoet en van wie ze de Kanta-code hebben gescand.

 

Terug naar overzicht  

 

Kan ik een gesprek of foto uit Kanta opslaan en doorsturen, bijvoorbeeld naar iemand die geen Kanta gebruikt?

Vanwege veiligheidsredenen kan dit niet. Wanneer je bijvoorbeeld een gesprek als PDF wilt versturen naar een persoon dient de PDF-viewer toegang te krijgen tot het Kanta bestand wanneer deze persoon het bestand wilt openen. Dit is in strijd met de privacy waarborging waar Kanta voor staat. Kanta zorgt ervoor dat al jouw gesprekken en foto’s in Kanta blijven en externe applicaties geen toegang hebben tot deze informatie. In Kanta kun je uiteraard wel tekst en foto’s doorsturen naar een andere Kanta gebruiker.

 

Terug naar overzicht  

 

Kijk voor meer instructies over het gebruik van Kanta in de gebruikershandleiding.

 

 

Topicus